Masterclass Spelend Zingen


een onderzoek naar fantasie in beweging

Masterclass Spelend Zingen


"Zingen dat lukt wel, maar wat moet ik spelen....."


Een nascholingscursus liedinterpretatie.
In deze masterclass zal de nadruk liggen op de techniek om je zo persoonlijk mogelijk te verbinden met het nummer dat je zingt.

We benoemen en traceren de specifieke obstakels en ingesleten patronen die het spel beïnvloeden en geleid hebben tot een vervlakte uiting van je talent. Op een effectieve manier leer je hoe jouw belevingswereld vrij van die factoren, beleefd kan worden. Een zoektocht naar verfijndheid die ondergedompeld is geraakt in eenzelfde saus van op resultaat gericht denken. Een techniek die je de mogelijkheid geeft om tot een eigen interpretatie te komen en jouw fantasie weer ruim baan zal geven.

Voor wie



Voor veel acteurs/zangers blijkt bij- en of nascholing een onbekend fenomeen te zijn. Waar het voor werknemers in andere sectoren heel vanzelfsprekend is om zichzelf te blijven trainen, put de zanger/acteur zich na zijn opleiding uit in reeds bestaande vormen en stijlen. Er is geen ruimte en tijd voor reflectie en zelfonderzoek met betrekking tot zijn of haar vakmanschap. En waar sommigen nog wel zo nu en dan zich laten ondersteunen door een eigen zangdocent, staat het merendeel vaak alleen.
Een coach die hem of haar kan begeleiden, die zijn werk goed kent, is geen gangbaar begrip in de theaterwereld.

Met deze masterclass hopen wij een ondersteuning te kunnen worden voor deze groep acteur/zangers.
Een professionele kijker als het ware, die hen snel op iets kan wijzen en ze begeleidt bij het spelen. Iemand die niet naar het resultaat kijkt, zoals de regisseur dat moet doen, maar die hen helpt zoeken naar hoe daar te komen.

Door wie



“Jij bent toch acteur? Oh wat lijkt me dat héééérlijk. Dat je steeds weer totáááál iemand anders kan zijn……”


Ooit vroeg de directie van een theateropleiding aan mij of ik les wilde komen geven. ‘Waarin?’, vroeg ik hen. ‘In jou’, was het verrassende antwoord.
Nu begreep ik wel dat ze niet zaten te wachten op allemaal variaties op Wil van der Meer. Ze hadden in mijn spelen iets authentieks gezien waarvan ze hoopten dat ik dat ook kon bewerkstelligen bij hun studenten.

Overigens was ik mij van dat ‘authentieke’ in die tijd helemaal niet zo bewust. Eerlijk gezegd; ik deed maar wat. Maar toch heb ik altijd aangevoeld, dat ik dat spelen niet zonder mijzelf kon. In het acteren was ik mij altijd bewust van wie ik was en wat ik voelde. Van wat ik dacht en wat ik belangrijk vond. Ik ontdekte dat alle rollen die ik speelde altijd met mij te maken hadden. In tegenstelling tot al die mensen die denken dat je dan totaal iemand anders bent.

“We zijn bevoorrecht. Wat wij soms zien in lessen, zien we zelden op het toneel…..”


Al ruim twintig jaar geef ik samen met mijn vaste begeleider Hilmar Leujes deze lessen aan zangers en acteurs. Wij gaan er vanuit dat de acteur/zanger de mogelijkheid moet krijgen om vakmatig hun gevoelens en emoties te benaderen en te gebruiken. Immers, spelen zonder emoties is als zingen zonder muziek. Er mist iets. Het leeft niet. Eenmaal aan de oppervlakte vormen ze een pure spelbron om het personage in het lied vorm te geven. En wanneer dat gebeurt dan stelt de acteur/zanger het publiek in staat om ook iets te beleven. Daar zijn we in onze lessen op alle gebieden voortdurend naar op zoek.


Wil van der Meer

fotograaf: Mitch Blaauw

Is docent liedinterpretatie aan de Frank Sanders Akademie voor Musical en Muziektheater en is de spelcoach voor diverse acteurs. Ook is hij regisseur van een groot aantal cabaretprogramma’s van o.a Joep Onderdelinden, Ellen Dikker, Johan Goossens, Lonneke Dort en het laatste programma ‘Subtropique’ van de Fransse Eijkel.

Daarnaast is hij zelf als acteur/zanger al meer dan 35 jaar werkzaam bij diverse toneelgezelschappen en musicalproducties waaronder meest recent Sweeney Todd, Soldaat van Oranje, en het hommage programma De dag dat ik Robert Long ontmoette…. Voor het grote publiek is hij bekend om zijn bijdrage aan vele televisie- en filmproducties. Voor een uitgebreid cv klik hier.

Hilmar Leujes


Is afgestudeerd aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Hij schrijft muziek en arrangementen voor diverse musicals en cabaretprogramma’s. Hij werkt als pianist en arrangeur onder andere aan de Frank Sanders Akademie voor Musical en Muziektheater, alwaar hij masterclasss en lessen begeleidt van oa. Wil van der Meer, Simone Kleinsma, Karin Bloemen en Stanley Burleson. Van april 2012 tot juni 2013 componeerde hij dagelijks een nieuw stuk muziek voor de podcast Daily Piano Pieces. Verder speelt hij als bassist met bands als de Roodborstjes en de Rode Lopers en is hij muzikaal leider en arrangeur bij Wingding.

Judith Mink


Studeerde af aan de Frank Sanders Akademie voor Musical en Muziektheater en werkte de laatste 20 jaar voor en achter de schermen in het theater. Naast het produceren van vele theaterproducties was zij ook twee seizoenen betrokken bij het produceren van de Uitmarkt in Amsterdam. Ze was regieassistent en resident director bij Tita tovenaar en Amandla! Mandela de Musical. Voor de Frank Sanders Akademie was zij medeoprichter van het Productiehuis voor Musicaltheater en was daar, naast uitvoerend producent, ook docent cultureel ondernemen en stage coördinator. In 2016 produceerde en speelde zij haar eigen muzikale voorstelling ‘Het Wasgoed’.


Data en tarief



De masterclass wordt gegeven van 20 t/m 27 februari.
Voor iedere student geldt: deelname aan 6 dagdelen Masterclass.

De eerste dag bestaat voor iedere groep uit twee dagdelen, waarin alle cursisten werken aan een zelf gekozen, goed voorbereid nummer.

Zaterdag 20 februari / Groep 1
10:30 - 13:30 uur
14:30 - 17:30 uur
Zondag 21 februari / Groep 2
10:30 - 13:30 uur
14:30 - 17:30 uur

Vervolgens werken we op deze twee dagen met iedere groep een dagdeel om verder op de nummers in te kunnen gaan.

Woensdag 24 februari
Groep 1 - 10:30 - 13:30 uur
Groep 2 - 14:30 - 17:30 uur
Donderdag 25 februari
Groep 1 - 10:30 - 13:30 uur
Groep 2 - 14:30 - 17:30 uur

De laatste dag voegen we de twee groepen samen en kunnen we, naar wens, een presentatie geven aan elkaar van de nummers waaraan we gewerkt hebben.

Zaterdag 27 februari
Groep 1 - 10:30 - 13:30 uur (groep 2 als toehoorder aanwezig)
Groep 2 - 14:30 - 17:30 uur (groep 1 als toehoorder aanwezig)

De masterclass zal plaatsvinden op een theatrale locatie waar we in alle rust kunnen werken met een goede vleugel/piano.

Om de tijd zo goed mogelijk te benutten, verzoeken we de deelnemers de goed genoteerde bladmuziek vooraf toe te sturen. Dit kan ook digitaal.

Tarief

De kosten voor de masterclass zijn €415,- excl. BTW.

Tijdens de masterclass verzorgen wij de eerste en de laatste dag een lunch voor de deelnemers.
Uiteraard zijn koffie en thee ook inbegrepen.

Wij attenderen je graag op de mogelijkheid om in aanmerking te komen voor een medefinanciering van de masterclass door Werktuig PPO. Met een door ons afgegeven offerte met betrekking tot de masterclass, kun je bij hen een aanvraag doen. Kijk voor meer informatie op www.werktuigppo.nl.

Annulering

Na bevestiging van inschrijving hanteren wij een betalingstermijn van 14 dagen.

De inschrijving wordt door ons uiterlijk 1 maand voor aanvang van de masterclass bevestigd. Mochten er onvoldoende inschrijvingen zijn, dan zorgen wij ervoor dat jouw betaling aan ons direct ongedaan gemaakt zal worden.

Indien de masterclass later dan 7 dagen voor aanvang wordt geannuleerd gelden de volgende regels:

  • Bij annulering tot 24 uur voor aanvang van de masterclass wordt 50% van het cursus bedrag in rekening gebracht.
  • Bij annulering na deze termijn vindt er geen terugbetaling plaats.
  • Bij ziekte en na overleg van een medisch attest rekenen wij 10% administratie kosten.
  • Indien je een andere deelnemer kunt vinden die jouw plaats in neemt, kan dit alleen als wij daar mee in kunnen stemmen.

Aanmelden



Vul onderstaand formulier in om je aan te melden.

Contactgegevens


Veemkade 1072
1019 BX  Amsterdam

NL73 TRIO 0212 3799 33
kvk 34344957
BTW N001609096B18

s